Hampaan juuren tulehdus oireet

Hampaan juuren tulehdus on kivulias ja inhottava tulehdus. Juuren tulehduksen usein aiheuttaa hampaan ytimeen saakka päässyt karies, jonka kautta hampaan steriilille alueelle on päässyt mikrobeita. Hampaan juuren tulehdus oireet sisältävät esimerkiksi seuraavat asiat:

• Kova hammassärky
  • Jomottava paine ja kipu
  • Kivun ja paineen lisääntyminen urheillessa, syödessä tai nauttiessa kuumaa tai kylmää elintarviketta.

Hampaan juuren tulehdukseen voi liittyä myös muita oireita, kuten tulehtuneen alueen ympärillä olevien kudosten turvotus, kuumeilu sekä voi aiheuttaa myös pahaa makua suussa ja näin myös pahanhajuista hengitystä.

Hampaan juuren tulehdus ja sen oireet usein pahentuvat fyysisessä rasituksessa, kuten urheilussa. Kuten yllä mainittiin, monet kylmät ja kuumat ruoat ja juomat aiheuttavat tuntemuksia hampaassa, usein kovaa kipua. Joskus hammassärky voi olla niin voimakasta, että sitä on vaikeaa paikantaa, mistä kyseinen kipu säteilee muualle leukaan.

Hampaan juuren tulehdus oireet ja pulpiitti

Pulpiitti on termi, jolla tarkoitetaan hampaan ytimessä olevaa tulehdusta. Pulpiitti aiheutuu suun mikrobeista, jotka jostain syystä päätyvät hampaan steriilille alueelle. Pulpiitti voi aiheutua esimerkiksi hampaan lohkeamisesta, karieksen aiheuttaman reiän leviämisestä ytimeen tai muu hampaaseen kohdistunut asia, joka mahdollistaa bakteerien pääsyn hampaan ytimeen.

Pulpiitti voi myös levitä hampaan juureen. Hammasjuuren tulehdus oireet usein johtuvat pulpiitista, sillä bakteerit pääsevät jonkun syyn takia hampaan sisälle aiheuttaen tulehduksen ja näin leviten hampaan juureen saakka.

Hampaan juuren tulehdukselta ja pulpiitilta voi välttyä pesemällä hampaat huolellisesti joka päivä kaksi kertaa päivässä kahden minuutin ajan. Lisäksi tulee käyttää myös hammaslankaa sekä suuvettä, eikä ksylitolia sisältävät purukumitkaan ole pahitteeksi.

Hammaslääkärissä tulee käydä 1-2 kertaa vuodessa. Perus suuhygieniaa noudattamalla pystyy ehkäisemään suuren osan hampaan tulehduksista. Myös erilaiset fluoritabletit ja ksylitolivalmisteet on suositeltuja käyttää ruokailun jälkeen happohyökkäyksen pysäyttämiseksi hampaissa.