Viisaudenhampaan poisto kipu

Kaikista yleisin poistettava hammas on monille tuttu viisaudenhammas. Viisaudenhampaat voidaan poistaa silloin, jos niissä ilmenee ongelmia, kuten perikoroniitti, karies tai hampaan ytimen tulehdus. Lisäksi viisaudenhampaita voidaan poistaa myös ehkäisevästi, jos näyttää siltä, että ne saattavat aiheuttaa ongelmia potilaalle. Esimerkiksi suun ahtaus voi johtaa siihen, että viisaudenhampaat poistetaan. Viisaudenhampaan poisto kipu kuitenkin voi mietityttää monia.

Miten hammas poistetaan?

Ennen viisaudenhampaiden poistoa suulle tulee tehdä perinpohjainen tutkimus. Tutkimuksessa katsotaan esimerkiksi hammasta ympäröivän ikenen ja suun limakalvojen ja kielen sekä suunpohjan kunto. Lisäksi hampaasta otetaan röntgenkuvat, jotka selvittävät hammaslääkärille poistettavan hampaan ja sen juurten asennon. Kuvista nähdään myös, että minkälainen suhde hampaalla on sitä ympäröiviin kudoksiin, hampaisiin ja hermoihin.

Tilanteesta riippuen viisaudenhampaan poisto voi olla hyvin nopeaa ja helppoa tai vaihtoehtoisesti hankalaa ja vaativaa. Varsinkin puhkeamattomien viisaudenhampaiden poisto voi olla tavallista hampaan poistoa paljon vaativampaa, sillä hampaat tulee poistaa leikkaamalla.

Näin toimenpide kulkee:

1. Ien puudutetaan ja pelkopotilaat saavat rentouttavan lääkityksen.
2. Ien, joka on kiinnittynyt hampaaseen, irrotetaan.
3. Hammasta liikutellaan, jotta leukaluun ja hampaan väliset kiinnikkeet katkeavat.
4. Kun säikeet ovat katkenneet, hammas voidaan poistaa pihdeillä.
5. Poistokuoppa puhdistetaan ja mahdolliset terävät luun reunat tasoitetaan.
6. Poistokuoppa suljetaan mahdollisesti ompeleella.

Viisaudenhampaan poisto kipu ja jälkioireet

Viisaudenhampaan poisto kipu on yleensä pahimmillaan noin 1-3 päivää poiston jälkeen. Kivun lievittämiseksi voit ottaa särkylääkettä hammaslääkärin ohjeen mukaan. Myös kylmäpussin pitäminen leualla tai poskella voi auttaa vähentämään kipua.

Huomaa, että viisaudenhampaan poiston jälkeen sinun pitäisi syödä vain viileitä ruokia, välttää imemästä juomia pillillä eikä tupakoidakaan pitäisi. Myös sylkemistä ja urheilemista pitäisi välttää muutaman päivän verran.

Viisaudenhampaan poisto kipu menee ohi pian ja pääset jatkamaan normaalia elämää parissa päivässä. Poistokohta paranee ja luutuu kokonaan 6 kuukaudessa.

Vain noin 10% potilaista kokee jonkinlaisia jälkioireita. Jos huomaat, että sinulle nousee kuume, poistoalue on todella turvonnut tai et voi avata suuta tai puhua kunnolla, niin sinun pitäisi olla yhteydessä hammaslääkäriin heti.

Viisaudenhampaiden poistosta kuullaan paljon erilaisia kauhutarinoita. Sinun ei kuitenkaan tarvitse pelätä sitä, sillä prosessi on yleensä hyvin helppo ja yksinkertainen ja viisaudenhampaan poisto kipu häviää parissa päivässä. Jos sinulla on kysymyksiä toimenpiteestä, niin ota rohkeasti yhteyttä hammaslääkäriin.