Parodontiitti luonnonmukainen hoito

Parodontiitista kärsii yllättävän moni potilas, sillä kyseinen tauti on usein alidiagnosoitu. Parodontiitti, eli kiinnityskudossairaus on vähäoireinen, joten se voi olla erittäin hankalaa huomata itse. Kiinnityskudoksissa esiintyvä inhottava sairaus voi pahimmillaan johtaa hampaan irtoamiseen ikenestä. Parodontiittia voi esiintyä joko yksittäisessä hampaassa tai koko hampaistossa. Parodontiitti luonnonmukainen hoito lähtee hyvästä hammashygieniasta.

Parodontiitti – mikä se oikein on?

Parodontiitti on hampaan kiinnityskudoksissa vallitseva sairaus, jonka hoito tulisi aloittaa viipymättä diagnoosin jälkeen. Parodontiitti johtuu haitallisista bakteereista ikenen ja hampaan välissä, joten se on tärkeää saada hoidettua pois mahdollisimman pian. Parodontiitti saa alkunsa huonosti puhdistetusta plakista, joka kovettuessaan hammaskiveksi saattaa aiheuttaa ientulehduksia. Ientulehduksen hoitamatta jättäminen johtaa kiinnityskudossairauteen, eli parodontiittiin.

Parodontiitin luonnonmukainen hoito – onko se mahdollista?

Parodontiitin hoitotapa ja sen sisältö riippuu siitä, kuinka pitkälle kyseinen sairaus on päässyt jo etenemään. Pahimmassa tapauksessa jos sairaus on jo pitkällä, joudutaan potilaalle aloittamaan antibioottikuuri, joka tappaa kiinnityskudosissa vallitsevat haitalliset bakteerit, jotka aiheuttavat tulehdusta.

Parodontiitin hoitoon osallistuu hammaslääkäri sekä suuhygienisti potilaan lisäksi. Joskus kiinnityskudossairauden hoito voi vaatia leikkausta ja purennan korjaamista, lisäksi tärkeää on poistaa hammaskivi, joka todennäköisesti ärsyttää ientä.

Parodontiittia voi olla mahdollista ehkäistä luonnonmukaisilla hoitokeinoilla liitettynä hyvään hammashygieniaan, mutta tulehdus on aina hoidettava lääkärin toimesta. Näillä keinoilla voit ehkäistä parodontiitin syntyä:

• Harjaa hampaat kaksi kertaa päivässä, aamuin ja illoin
  • Käytä mukana hammaslankaa kerran päivässä
  • Käytä lisänä suuvettä
  • Käy hammaslääkärin tarkastuksessa säännöllisesti

Parodontiitti on hampaan kiinnityskudoksissa esiintyvä sairaus. Sairaus saa alkunsa huonosta suuhygieniasta, joka on erittäin tärkeää ylläpitää myös parodontiitista parantumisen aikana. Kiinnityskudossairauden hoito riippuu tulehduksen asteesta ja siitä, kuinka pitkällä sairaus jo on, mutta se on lähes aina hoidettavissa. Kaikkein tärkeintä on hyvä suuhygienia ja kotihoito, jolla taudin voi tehokkaasti myös ehkäistä.