Parodontiitti käypä hoito

Hampaistossa esiintyvistä sairauksista yksi merkittävistä on hampaan kiinnityskudossairaus, eli parodontiitti. Kiinnityskudossairaus etenee hyvin huomaamattomin oirein, joten sitä voi olla vaikeaa huomata aluksi. Parodontiitti saa usein alkunsa hoitamattomasta ientulehduksesta, joka taas voi aiheutua esimerkiksi poistamattomasta hammaskivestä. Parodontiitti käypä hoito koostuu tulehdusta aiheuttavien bakteerien poistosta.

Mikä on parodontiitti?

Parodontiitti on kiinnityskudossairaus, joka esiintyy hampaistossa huonon suuhygienian seurauksena. Parodontiittiin voi johtaa hoitamaton ientulehdus. Kiinnityskudoksissa esiintyvä parodontiitti voi olla vain yhden hampaan riesa, mutta saattaa vaurioittaa koko suun hampaistoa. Jos parodontiittia ei hoida, se voi johtaa hampaan ylimääräiseen liikkumiseen ja pahimmassa tapauksessa koko hampaan irtoamiseen kiinnityskudoksistaan.

Parodontiitti käypä hoito – miten se hoidetaan?

Kiinnityskudossairaus on mahdollista hoitaa pois ja siinä kaikkein suurimmassa roolissa on potilaan omahoito kotonaan. Hoidon kulku riippuu suuresti siitä, kuinka pitkälle sairaus on päässyt jo etenemään. Hoidon tarkoitus ensiksi on pysäyttää kudoksen tuhoutuminen ja siinä vallitseva tulehdus, etenkin silloin, jos kyseessä on vaikea parodontiitti, tarvitaan tulehduksen pysäyttämiseksi antibioottikuuri.

Parodontiitin hoidossa tärkeää on potilaan oma panostus hoitoon. Vaikka hoitoon osallistuu potilaan lisäksi hammaslääkäri sekä suuhygienisti, on kotona tehtävä hoito kaikkein tärkeimmässä roolissa. Aluksi hampaista poistetaan haitalliset bakteeripeitteet ja hammaskivi hammasväleistä, jotka ovat todennäköisimmin syy parodontiitin kehittymiseen suussa.

Näin ehkäiset kiinnityskudossairautta

Parodontiitti on ikävä sairaus, joka saa alkunsa huonon suuhygienian seurauksena. Hyvällä kotihoidolla sen estäminen on kuitenkin mahdollista, ja se onnistuu näillä keinoilla:

• Harjaa hampaat aamuin ja illoin
  • Käytä suuvettä
  • Käytä hammaslankaa
  • Käytä ksylitolivalmisteita
  • Käy hammaslääkärin tarkastuksessa

Kiinnityskudossairaus on yleinen vaiva hampaissa, ja sen hoito on erittäin tärkeää aloittaa ajoissa. Parodontiitti on mahdollista ehkäistä hyvällä kotihoidolla ja suuhygienialla, joka korostuu myös taudin hoitamisessa potilaan kotona itsehoidolla.