Parodontiitti käypä hoito

Suun alueen sairaudet ovat inhottavia vaivoja, mutta sitäkin yleisempiä. Kuitenkin valtaosa suun sairauksista on mahdollista estää hyvällä kotihoidolla ja suuhygienialla, mutta välillä ne pääsevät siitä huolimatta yllättämään. Parodontiitti on yksi suun sairauksista, joka on kuitenkin mahdollista parantaa, ja myös ehkäistä tehostetulla kotihoidolla ja hyvällä hygienialla kotona. Mikä on parodontiitiin käypä hoito?

Mikä on parodontiitti?

Parodontiitti on hampaiston sairaus, joka esiintyy hampaiden kiinnityskudoksissa. Parodontiitti saa alkunsa usein hoitamattomasta ientulehduksesta, joka taas aiheutuu liiallisesta määrästä kertynyttä hammaskiveä. Hammaskivi taas on ehkäistävissä hyvällä plakin poistolla kotona. Kiinnityskudossairaus on yleinen kansantauti ja sen hoitaminen on tärkeää aloittaa mahdollisimman pian sairauden havaitsemisesta. Parodontiitti on usein vähäoireinen, joten se on vaikeaa huomata itse. Pahimmassa tapauksessa kiinnityskudossairaus voi edetä hampaan putoamiseen.

Parodontiitti käypä hoito – miten se hoidetaan?

Parodontiitin hoitamiseen osallistuu potilaan itsensä lisäksi myös hammaslääkäri sekä suuhygienisti. Hoidon kesto ja sisältö riippuu siitä, kuinka pitkälle sairaus on päässyt kehittymään hampaassa. Sairaus voi esiintyä joko yhdessä hampaassa tai koko hampaistossa.

Jos kiinnityskudossairaus on paha, joudutaan hoito aloittamaan antibioottikuurilla, jotta haitalliset bakteerit saadaan pois kiinnityskudoksista. Tilanne voi vaatia myös leikkausta ja purennan kuntouttamista. Tämän jälkeen puhdistetaan hammaskivi, joka todennäköisimmin on aiheuttanut tämän sairauden alun. Kaikkein tärkeintä parodontiitin hoidossa on kuitenkin potilaan omahoito, eli kotona tapahtuva suun hygienian ylläpito, joka onnistuu näillä keinoin:

• Harjaa hampaat kaksi kertaa päivässä
  • Käytä hammaslankaa
  • Käytä suuvettä
  • Käy hammaslääkärin tarkastuksessa

Parodontiitti on ikävä vaiva, joka johtuu pääosin huonosta suuhygieniasta, ientulehduksen seurauksena. Kiinnityskudossairautta on mahdollista hoitaa, mutta kaikkein tärkeintä on kuitenkin ennen kaikkea potilaan oma kotihoito ja hygienian ylläpito. Hoidon kesto ja toimenpiteet riippuvat siitä, kuinka pitkällä sairaus on.