Parodontiitin käypä hoito

Suun alueella ja hampaissa vallitsee paljon erilaisia bakteereita ja mikrobeita, jotka voivat liiallisesti lisääntyessään aiheuttaa ongelmia ja sairauksia. Siksi erittäin tärkeää on muistaa hyvä suuhygienia, jotta hampaasi pysyvät terveinä. Yksi suhteellisen yleinen hampaiston sairaus on parodontiitti, joka on hampaan kiinnityskudoksissa esiintyvä tulehdussairaus. Pahimmassa tapauksessa parodontiitti saattaa irrottaa hampaan kokonaan irti, mikäli sitä ei hoida kunnolla terveeksi. Siksi parodontiitin käypä hoito on erittäin tärkeää.

Parodontiitti on kiinnityskudossairaus

Parodontiitti on kiinnityskudossairaus, joka sijaitsee ikenen ja hampaan välissä, eli kiinnityskudoksissa. Parodontiitti saa alkunsa huonosta suuhygieniasta, joka tarkoittaa sitä, että kun plakkia ei poista hampaista, kehittyy siitä hammaskiveä.

Hammaskivi puolestaan ärsyttää ientä ja aiheuttaa ientulehduksia, mikä hoitamattomana aiheuttaa kiinnityskudoksissa ongelmia. Parodontiittia on kuitenkin mahdollista hoitaa, ja hoito tulisi aloittaa heti, kun kyseinen sairaus on potilaalla diagnosoitu.

Parodontiitin käypä hoito

Parodontiitin, eli kiinnityskudossairauden hoito on aloitettava välittömästi, kun hammaslääkäri diagnosoi sairauden potilaalle. Parodontiitin hoito ja sen kulku riippuu siitä, kuinka pitkälle sairaus on kerennyt edetä, ennen kuin se on huomattu. Parodontiitti on vähäoireinen, joten sen huomaaminen voi olla vaikeaa.

Pahassa tapauksessa potilaalle joudutaan aloittamaan antibioottikuuri, joka tappaa haitalliset bakteerit kiinnityskudoksista. Tämä voi sisältää myös leikkausta ja purennan korjausta, jos tilanne on pääsyt jo pahaksi. Kuitenkin pääasiassa hammaslääkäri ja suuhygienisti poistavat potilaalta ientä ärsyttävän hammaskiven ja parodontiitin käypä hoito on suurelta osin potilaan kotona tapahtuva kotihoito.

On erittäin tärkeää, että potilas pitää yllä hyvää suuhygieniaa, jotta sairaus ei pääse pahenemaan tai uusiutumaan.

Hyvä suuhygienia onnistuu näillä keinoin:

• Harjaa hampaat kaksi kertaa päivässä
  • Käytä lisänä hammaslankaa
  • Käytä suuvettä
  • Käy hammaslääkärin tarkastuksessa säännöllisin väliajoin

Parodontiitti on kiinnityskudoksissa esiintyvä tulehdusperäinen sairaus, jonka käypä hoito on kaiken kaikkiaan hyvä suuhygienia. Jos sairaus on edennyt jo pidemmälle, hammaslääkäri ja suuhygienisti voivat joutua tekemään enemmän toimenpiteitä, mutta sairaudesta kuitenkin paranee.

the other file nettiajanvaraus-widget-cached-preload-files.php file has the rest of stuff needed for the page -->