Panoraamatomografia eli panoraamakuvaus

Hampaiden röntgenkuvantaminen on todella hyödyllinen ja tärkeä osa hampaiden hoitoa ja hoidon suunnittelua. Päätöksen panoraamakuvauksen tarpeesta tekee hammaslääkäri kliinisen tutkimuksen ja anamneesin perusteella. Tavallisesti panoraamakuvausta ei ole tarpeen tehdä jokaisen tarkastuksen yhteydessä tms. mutta yleisiä indikaatiota kuvan ottamiselle ovat esimerkiksi puhkeamattomat viisaudenhampaat, juurihoidettujen hampaiden kunto ja implanttisuunnittelu.

Röntgenkuvia on erilaisia, joilla saadaan eri alueista tarkkoja kuvia rakenteista ja hampaista, lisäksi monet suusairaudet havaitaan vain röntgenin avulla. Hammasröntgenillä löydetään myös hampaiden juurissa sijaitsevat tulehdukset, etenkin silloin, jos tulehdus on muuten oireeton. Tällöin on tärkeää saada tieto tulehduksesta niin pian kuin mahdollista, jotta juurihoito voidaan aloittaa.

Panoraamakuvaus – mikä se on?

Panoraamakuvaus on yksi hammasröntgenin kuvantamismuoto, jossa nimensä mukaan saadaan tallennettua filmille koko hammasrivistö sekä leukaluut ja nivelet.

Panoraamakuva on kivuton ja nopea tapa kuvantaa hampaat laajasti, eikä potilaan tarvitse valmistautua kuvaan muutoin kuin poistamalla pään alueelta lävistykset sekä korut. Röntgenhoitajalle tai hammaslääkärille tulee ilmoittaa, jos kasvojen alueella on metallia rakenteissa tai on syytä epäillä että ihon alla on osia, jotka voivat vaikuttaa kuvaan, esimerkiksi ammusten sirpaleita.

Panoraamakuvassa potilaan pää asetetaan tarkkaan kohtaan koneen sädettä, ja laitteessa olevat pään tuet pitävät potilaan päätä paikallaan. Potilaan tulee purra pientä muovista tikkua joka erottaa leuat toisistaan kuvaa varten. Röntgen pyörähtää potilaan pään ympäri, ja se kestää noin 18 sekuntia ja kuvantaminen on ohi. Tämä on nopea ja kivuton tapa saada laaja kuva hampaistosta. Panoraamakuvan säteilyannos on 0,02 mSv mikä vastaa noin kahden vuorokauden altistusta luonnon taustasäteilylle.

Muita röntgenkuvantamisen tapoja:

• Periapikaalikuva
  • Kartiokeilatietokonetomografiakuva
  • Bite Wing-kuva

Jos sinulla on kysymyksiä toimenpiteestä, niin voit aina olla yhteydessä hammaslääkäriisi – hän osaa auttaa sinua.