Mitä tarkoittaa parodontologinen hoito?

Ihmisen terveyttä tutkivia tieteenaloja on lukemattomia, mutta suun terveyttä tutkivaa alaa kutsutaan parodontologiaksi, joka on suubiologiaa. Parodontologia on erittäin tärkeä hammaslääketieteellinen ala, jonka avulla alan ammattilaiset voivat pitää erittäin hyvää huolta potilaiden hampaiden terveydestä ja hyvinvoinnista. Suun alueen sairaudet vaikuttavat kaikkialle kehoon, joten niiden hoitaminen on erittäin tärkeää. Mutta mitä tarkoittaa parodontologinen hoito?

Mitä tarkoittaa parodontologinen hoito?

Suun alueen sairaudet ovat yleisiä mutta yhtä vakavia kuin muutkin sairaudet. Suun ja hampaiston sairaudet vaikuttavat ihmisen yleisterveyteen monella tasolla, jos vallitsevia sairauksia ja niiden oireita ei hoida kunnolla terveeksi.

Parodontologisella hoidolla tarkoitetaan parodontiumin, eli hampaan vieruskudoksen, hoitoa. Kansankielellä sanottuna ienten ja sen lähialueiden hoitoa. Yleisimpiä iensairauksia on ientulehdus, joka saa alkunsa ikenen rajaan kohdistuneesta ärsytyksestä, kuten hammaskivestä. Hammaskivi puolestaan on kovettunutta plakkia, eli bakteeripeitettä.

Parodontologinen hoito tarkoittaa usein hammaskiven poistoa, pintojen silottamista sekä värjäymien poistoa. Hammaskiven poistaminen on toimenpide, joka tulisi suorittaa hammaslääkärin tai suuhygienistin vastaanotolla säännöllisesti, sillä sitä ei voi tehdä kotona itse.

Hammaskiven poistoon voidaan käyttää kahta eri välinettä, ultraääntä tai käsi-instrumenttia, joilla hammaskiven poisto tapahtuu. Molemmat ovat yhtä päteviä tapoja hammaskiven poistamiseen, kun sen suorittaa alan ammattilainen.

Hammaskiven kerääntymistä voi ehkäistä näillä keinoin:

• Harjaa hampaat kaksi kertaa päivässä, aamuin sekä illoin
  • Käytä hammaslankaa kerran päivässä pesun yhteydessä
  • Käytä suuvettä
  • Käytä ksylitolivalmisteita
  • Käy hammaslääkärin tarkastuksessa säännöllisesti

Parodontologia on suubiologiaa, joka on hammaslääketieteellinen ala. Parodontologisella hoidolla tarkoitetaan hampaan vieruskudosten sairauksien hoitoa ja tutkimista. Ientulehdus on yleinen iensairaus, joka tulisi hoitaa pois mahdollisimman pian. Yleensä hoito vaatii hammaskiven poistoa, joka on tehtävä hammaslääkärin tai suuhygienistin vastaanotolla, eikä sitä ole mahdollista suorittaa itse kotona kotikonstein, mutta sen ehkäiseminen on.