Mitä parodontologinen hoito tarkoittaa?

Suun alueen sairauksia hoidettaessa käytetään useita erilaisia keinoja ja toimenpiteitä. Suun ja hampaiden alueella olevat sairaudet ovat tärkeää hoitaa terveeksi mahdollisimman pian, ennen kuin ne alkavat aiheuttaa muita inhottavia oireita potilaalle. Hammaslääkärit sekä suuhygienistit ovat alan ammattilaisia, joiden tärkeimpään työtehtävään kuuluu suun alueen ja hampaiston sairauksien hoitaminen ja niiden ehkäiseminen. Mutta mitä parodontologinen hoito tarkoittaa?

Parodontologia – mikä se on?

Parodontologia on termi, jota käytetään kuvaamaan sanaa suubiologia. Kyseessä on siis hammaslääketieteellinen tieteenala. Parodontologia tutkii seuraavia aiheita:

• Parodontiumin diagnostiikkaa
  • Anatomiaa ja fysiologiaa
  • Epidemiologiaa
  • Patogeneesia
  • Etiologiaa
  • Ehkäisyä ja hoitoa

Mitä parodontologinen hoito tarkoittaa?

Parodontologisella hoidolla tarkoitetaan potilaan ienten ja niiden sairauksien hoitoa. Tähän kuuluu mm. hammaskiven poistaminen, värjäymien poistaminen sekä myös pintojen silottaminen.

Parodontologisessa hoidossa hammaskiven poistaminen on tärkeää, ettei hampaistoon pääse pesimään muita haitallisia tauteja tai ientulehduksia. Hammaskiven poisto tapahtuu hammaslääkärin tai suuhygienistin vastaanotolla, eikä sitä voi tehdä kotikonstein itse. Hammaskiven poistossa voidaan käyttää kahta erilaista instrumenttia, joilla haitallinen kovettunut plakki, eli hammaskivi, poistetaan.

Ultraääni on suosituin tapa poistaa hammaskivi, siinä pieni, kynämäinen laite poistaa hammaskiven irti hampaan pinnasta korkeataajuisella värähtelyllään. Tämä on kivuttomampi ja nopeampi keino.

Käsi-instrumentti, eli manuaalinen raaputin, on toinen keino saada hammaskivi poistetuksi. Tämä on hieman pidempikestoisempi toimenpide, kuin ultraääni, mutta yhtä toimiva ja turvallinen.

Suuhygienisti tai hammaslääkäri voi tarvittaessa puuduttaa potilaan ikenen joko pintapuudutuksella tai syvemmällä puudutuksella, jolloin hammaskiven poisto ei satu lainkaan. Tästä tulisi mainita toimenpiteen suorittavalle hammaslääkärille tai suuhygienistille, jotta toiveesi voidaan ottaa huomioon ajoissa.

Parodontologia on suubiologiaa ja parodontologinen hoito on iensairausten hoitoa ja tutkimista. Hammaskiven poisto on tärkeää suun hyvinvoinnin ja terveyden kannalta. Hammaskiven poiston suorittaa hammaslääkäri tai suuhygienisti, eikä sitä voi suorittaa kotona.