Milloin juurihoito?

Juurhoito on hoitomenetelmä, jolla pyritään ehkäisemään tai hoitamaan hampaan tulehdus tai kuolema. Juurihoito on lähes aina välttämätöntä, kun kyseessä on hampaan ytimen tai juuren tulehtuminen. Hampaan pääseminen pahasti tulehtuneeseen tilaan johtuu yleensä hoitamattomasta karieksesta tai muusta hampaan pinnan vauriosta, kuten hiushalkeamasta, joka mahdollistaa haitallisille mikrobeille pääsyn suoraan hampaan ytimeen ja sitä kautta hampaan juureen.

Hoitamaton tulehdus voi levitä jopa ihan leukaluuhun asti, jonka takia juurihoidon välitön aloittaminen sen huomatessa on erittäin tärkeää ja välttämätöntä. Kuitenkin se, milloin juurihoito on tarpeen, voi olla potilaalle itselleen hankala arvioida, mutta hammaslääkäri tekee päätöksen siitä.

Miksi ja milloin juurihoito on tarpeellinen?

Juurihoito on tapa, jolla saadaan hampaan ydin ja juuret puhdistettua haitallisista mikrobeista, joka aiheuttaa tulehdusta. Tulehdus on tärkeää pysäyttää mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, sillä muutoin tulehdus saattaa lähteä leviämään ihan leukaluuhun saakka, jolloin sen hoitaminen on vaikeampaa. Juurihoidolla voidaan pelastaa kuoleman uhalla oleva hammas ja hoitaa ja ehkäistä paha tulehdus.

Milloin juurihoito on tarpeen?

Juurihoito pyritään aloittamaan silloin, kun hammaslääkäri havaitsee hampaassa piilevän tulehduksen, joka tulisi hoitaa. Juurihoito on siis lähes aina tarpeen, jos hampaassa on tulehdus joko ytimessä tai jopa juurissa saakka. Potilaalla on kuitenkin mahdollista kieltäytyä juurihoidosta, jolloin voidaan miettiä vaihtoehtoa, kuten hampaan poistaminen. Hampaan poistamiseen voi olla muitakin syitä, kuten:

• Hampaan juuressa oleva halkeama
  • Hampaan ollessa niin pahasti vaurioitunut, että juurihoidon jälkeen paikkaaminen olisi lähes mahdotonta
  • Hampaan ollessa potilaalle hyödytön, kuten esimerkiksi viisaudenhammas

Hammaslääkäri päättää aina juurihoidon tarpeesta. Hampaalle tehdään ensiksi ensiapu, jonka jälkeen tilannetta kartoitetaan siten, että voidaan tehdä hoitosuunnitelmaa, kuinka juurihoito lähdetään suorittamaan. Juurihoito pyritään tekemään mahdollisimman tiiviillä aikavälillä, jotta hammas saadaan mahdollisimman nopeasti hoidettua.

Varaa aika hammaslääkärille ainakin pari kertaa vuodessa tavallista tarkastusta varten. Tarkastuksessa voidaan puhdistaa hampaat ja huomata mahdolliset ongelmat ennen kuin niistä syntyy suuria ongelmia. Hammaslääkärisi voi aina vastata mieltäsi painaviin kysymyksiin – ole vain rohkeasti yhteydessä! Hampaiden ja suun terveys vaikuttaa loppujen lopuksi koko kehon hyvinvointiin.