Mikä on parodontologinen hoito?

Parodontologia on termi, jota käytetään kuvatessa hammaslääketieteellistä alaa, suubiologiaa. Suubiologia on tärkeä tieteenala ihmisen suun ja hampaiston terveyden ylläpidon kannalta. Mutta mikä on parodontologinen hoito?

Ihmisen suun ja hampaiston alueen sairaudet ovat sairaudesta riippuen salakavalia ja vaikeasti huomattavissa, mutta ne tulee aina hoitaa terveeksi mahdollisimman pian diagnosoimisesta. Suun alueen sairaudet vaikuttavat lähes aina kaikkialle muualle kehoon, jos niitä ei hoida riittävän ajoissa pois sairauden diagnosoimisesta.

Mikä on parodontologinen hoito?

Parodontologisella hoidolla tarkoitetaan hampaan vieruskudosten sairauksian hoitoa ja tutkimista, usein yleistettynä iensairauksien hoitoa. Parodontologiseen hoitoon sisäktyy pintojen siloittamista, värjäymien poistoa sekä hammaskiven poistamista hampaista ja ienten rajoista.

Hammaskiven poisto on erittäin tärkeää suun terveyden ja hyvinvoinnin kannalta, sillä se voi helposti aiheuttaa muita ongelmia, kuten esimerkiksi ientulehduksia. Hammaskiven poistoa ei voi tehdä itse kotona kotikonstein, vaan se tulee tehdä aina alan ammattilaisen, eli hammaslääkärin tai suuhygienistin vastaanotolla.

Hammaskiven poisto voidaan suorittaa kahdella eri tavalla, ultraäänellä tai käsi-instrumentilla. Ultraääni on pieni, kynämäinen laite, joka hyödyntää käyttötarkoituksessaan korkeataajuista värähtelyä. Tämä on nopea sekä kivuttomampi tapa poistaa hammaskivi.

Käsi-instrumentti puolestaan on manuaalinen metallinen raaputin, jolla hammaslääkäri tai suuhygienisti poistaa hammaskiven raaputtaen sen irti hampaan pinnalta, vaurioittamatta pintaa.

Hammaskiven ehkäisy on helppoa ja se onnistuu näillä keinoin:

• Hampaiden huolellinen pesu kaksi kertaa päivässä
  • Hammaslangan käyttö
  • Suuveden käyttö
  • Ksylitolivalmisteiden käyttö ruokailun jälkeen
  • Hammaslääkärin säännöllinen tarkastus

Parodontologia on suubiologiaa, joka tutkii ihmisen suuta ja hampaita. Parodontologisella hoidolla tarkoitetaan hampaan vieruskudosten sairauksien hoitoa ja tutkimista. Hammaskivi on haitallista suun vieruskudoksille, joten se tulisi aina poistaa ammattilaisen vastaanotolla, eikä sitä voi tehdä itse kotona. Kuitenkin hammaskiven ehkäisy on mahdollista tehdä kotikonstein, huolellisella suuhygienialla.