Lohjennut juurihoidettu hammas

Mikäli hampaaseen tulee esimerkiksi syvän reiän tai lohkeaman vuoksi hammasytimen tai juurenkärjen tulehdus, hammas tulee tavallisimmin juurihoitaa tulehduksen parantamiseksi ja oireiden kitkemiseksi.

Juurihoito voidaan suorittaa yhdellä kerralla, mutta joskus kertoja voidaan vaatia jopa kolme, jotta hammas saadaan hyvin hoidettua. Juurihoito on kuitenkin kannattavaa tehdä vaikka se pelottaakin, sillä juurihoidetun hampaan alue usein säilyy tulehduksettomana ja mahdolliset tulehdukset paranevat nopeammin.

Lohjennut juurihoidettu hammas – juurihoidon vaiheet

Juurihoito pyritään suorittamaan mahdollisimman tiiviillä aikavälillä, jotta hammas saataisiin kuntoon mahdollisimman nopeasti. Hammaslääkärin havaitessa tulehtunut hammas, sille annetaan ensiapu ja hoitosuunnitelma tehdään yhdessä potilaan kanssa. Juurihoito voi olla yhden tai useamman kerran toimenpide, riippuen tilanteesta. Juurihoito perustuu allaoleviin työvaiheisiin:

1. Porataan pääsy hampaan ytimen sisälle
2. Hampaan ytimestä ja juuresta putsataan haitalliset mikrobit, jotka ovat aiheuttanut tulehduksen
3. Hampaan juuret myös täytetään täyteaineella lopuksi

Juurihoidossa menetetään hammaskudosta, minkä verran hampaasta tulee hieman hauraampi kuin juurihoitamaton elävä hammas. Tämän vuoksi se on huomattavasti alttiimpi lohkeamisille ja murtumille.

Lohjennut juurihoidettu hammas – mitä tehdä?

Juurihoidettu hammas on tavallista elävää hammasta herkempi lohkeamaan tai halkeamaan. Näissä tilanteissa hoitolinja valitaan tapauskohtaisesti. Pienet lohkeamat voidaan tasoittaa tai paikata. Suuremmat lohkeamat voi olla mahdollista paikata, ja joskus hampaan kruunuttaminen esimerkiksi keraamisella kruunulla voi taata hampaalle parhaan eliniän.

On myös olemassa tilanteita, joissa hammaskudosta lohkeaa niin runsaasti, että hammasta ei voida luotettavasti enää pelastaa vaan se tulee poistaa. Tällöin puuttuva hammas voidaan tarvittaessa korvata hammasimplantilla tai muulla hammasproteettisella ratkaisulla.

Muista käydä säännöllisesti hammastarkastuksissa yksilöllisen hoitosuunnitelmasi mukaan. Hammaslääkäri voi hammastarkastuksessa arvioida juurihoidettujen hampaidesi kestävyyttä ja havaita mahdolliset lohkeamat.