Kuinka kauan juurihoito kestää?

Jos hampaassa havaitaan tulehdus hampaan ytimessä, on silloin määrä suorittaa juurihoito. Juurihoito on hoitomenetelmä, jolla hoidetaan hampaan ytimessä ja juurissa sijaitseva haitallinen tulehdus. Juurihoito on varsin yleinen toimenpide ja monia mietityttääkin, että kuinka kauan juurihoito kestää.

Tulehdus saa alkunsa useimmiten karieksen aiheuttamasta reiästä, jonka kautta hampaan ytimeen pääsee suusta haitallisia mikrobeja. Myös hiushalkeamat sekä muut hampaaseen kohdistuneet iskut, jotka luovat pääsyn hampaan ytimeen, voivat olla tulehduksen vaikuttavia tekijöitä.

Milloin juurihoito on tarpeen?

Hammaslääkärin havaitessa ikävän tulehduksen hampaassa, suorittaa hän hampaalle ensin ensiavun. Tämän jälkeen hän arvioi ja pohtii yhdessä potilaan kanssa, että minkälainen hoitosuunnitelma olisi kaikkein paras kaikkien osapuolten kannalta. Joskus tulehduksen poistamiseen tarvitaan juurihoito, kun taas toisinaan hammas poistetaan. Tämä on kuitenkin aina tapauskohtaista.

Kuinka kauan juurihoito kestää?

Juurihoidon kesto riippuu täysin hoidettavasta hampaasta ja sen sijainnista, sekä myös tulehduksen laajuudesta. Pahimmassa tapauksessa tulehdus voi olla levinnyt jo leukaluuhun, mikäli potilas ei ole kovasta hammassärystä huolimatta hakeutunut hammaslääkäriin.

Juurihoidon kesto ja hoitosuunnitelma luodaan yksilökohtaisesti. Keskimäärin juurihoito kuitenkin kestä 1-3 hoitokertaa, joista aika voi vaihdella 30 minuutista 90 minuuttiin. Joissain tapauksissa juurihoito saadaan suoritettua nopeastikin, yhdellä hoitokerralla, mutta joskus tilanne voi vaatia useamman kerran.

Takahampaat ovat haastavimpia juurihoitaa, sillä niillä on eniten juurikanavia ja sinne ulottuminen instrumenteillä voi olla hankalaa. Etuhampaat ovat tällöin huomattavasti helpommat ja mukavammat juurihoitaa.

Hammastulehduksen oireet

Monet varmasti pohtivat, mistä voi tunnistaa piilevän tulehduksen ennen kuin se äityy pahemmaksi ja ikävämmäksi. Nämä oireet kannattaa huomioida:

• Kipu, särky ja paineen tunne hampaassa
  • Kivuntunteen voimistuminen fyysistä rasitusta tehdessä
  • Kuuma ja kylmä ruoka tai juoma vihloo hampaaseen

Hammassärky, joka pitkittyy tai häiritsee arkea, kannattaa aina käydä näyttämässä hammaslääkärille mahdollisen tulehduksen varalta. Mitä pikemmin tulehdus havaitaan ja sitä aletaan hoitaa, sitä vähemmän aikaa juurihoidon kesto voi olla ja sitä mukavammin asia hoituu eteenpäin.

Muista aina harjata hampaat kahdesti päivässä ja käyttää hammaslankaa. Varaa myös aika hammaslääkärin tarkastukseen kahdesti vuodessa, niin mahdolliset ongelmat ja tulehdukset voidaan havaita ajoissa.

the other file nettiajanvaraus-widget-cached-preload-files.php file has the rest of stuff needed for the page -->