Käypä hoito suositus parodontiitti

Parodontiitti on sairaus, joka on usein alidiagnosoitu. Parodontiitti on hampaan kiinnityskudossairaus, joka on vähäoireinen, jonka vuoksi se voi olla hankalaa tunnistaa ja näin hoito aloittaa ajoissa. Parodontiitista kärsii merkittävän paljon potilaita, mutta siihen on olemassa käypä hoitokeinot, joten siitä paraneminen on hyvin mahdollista. Käypä hoito suositus parodontiitti vaivaan on hammaslääkärillä vieraileminen.

Mikä on parodontiitti?

Parodontiitti on hampaan kiinnistyskudoksissa esiintyvä haitallinen sairaus. Parodontiitti saa usein alkunsa huonosta suuhygieniasta ja huolimattomasti poistetusta plakista. Plakin kovettuessa siitä tulee hammaskiveä, joka taas ärsyttää hampaan ientä, joka saattaa tulehtua. Hoitamaton tulehdus helposti etenee kiinnityskudoksiin aiheuttaen parodontiitin, joka pahimmassa tapauksessa voi johtaa hampaan irtoamiseen ikenestä.

Käypä hoito suositus parodontiitti

Parodontiitti on ikävä vaiva, mutta se on mahdollista hoitaa pois. Hoidon toimenpiteet ja sisältö riippuu siitä, kuinka pitkälle kiinnityskudossairaus on päässyt etenemään. Parodontiitin hoitoon potilaan lisäksi osallistuvat hammaslääkäri sekä suuhygienisti. Pahassa parodontiitissa potilas voi joutua syömään antibioottikuurin, jotta haitalliset bakteerit saadaan poistettua. Hoitoon voi myös liittyä leikkaus ja purennan korjaamista. Pääasiassa parodontiitin alueelta poistetaan hammaskivi ja hoidon kaikkein tärkein osa-alue on potilaan kotona tapahtuva kotihoito.

Parodontiitin ehkäisy

Parodontiittia eli kiinnityskudossairautta on mahdollista ehkäistä helpoilla keinoilla. Ehkäiseminen on pääosin hyvää kotihoitoa, eli suuhygienian ylläpitoa päivittäin. Näin estetään plakin muuttuminen hammaskiveksi, joka ientä ärsyttäessään voi aiheuttaa kiinnityskudossairauden. Hyvä suuhygienia onnistuu näillä keinoin:

• Harjaa hampaat kaksi kertaa päivässä
  • Käytä lisänä suuvettä
  • Älä unohda hammaslankaa
  • Käy hammaslääkärin tarkastuksessa säännöllisesti

Kiinnityskudossairaus on suhteellisen yleinen vaiva, mutta sen on hoidettavissa. Parodontiiti ehkäisy on helppoa, sillä se on hyvän suuhygienian ylläpitoa päivittäin, joka tulisi olla muutenkin hallussa. Parodontiitti on ikenen kiinnityskudoksissa oleva sairaus, joka voi pahimmillaan aiheuttaa hampaan irtoamisen.