Juurihoito vaiheet - mitä siihen kuuluu?

Jos elävä hammas suussa tulehtuu, on sille lähes aina välttämätöntä suorittaa juurihoito. Juurihoito on toimenpide, jossa hampaassa oleva tulehdus hoidetaan tai ehkäistään leviämästä pidemmälle, kuten leukaluuhun. Juurihoidolla voidaan myös estää tai hoitaa kuollut hammas. Juurihoito vaiheet ovat onneksi hyvin yksinkertaiset.

Tulehtunut hammas ja sen juuri

Hampaan ollessa pahasti tulehtunut, sen kyllä tuntee. Hammas on kipeä ja siinä on paineen tunnetta, joka vahvistuu etenkin silloin, kun harrastaa urheilua tai muuta fyysistä rasitusta. Hammas usein myös tuottaa kipua silloin, kun siihen osuu nautittua kylmää tai kuumaa elintarviketta, sillä hampaan hermot ovat hieman enemmän esillä kuin sillon, jos hammas on täysin kunnossa.

Juurihoito on todellakin kannattava operaatio jos hammas on päässyt tulehtumaan. Juurihoidon tarpeen arvioi hammaslääkäri, joka antaa hampaalle ensiavun ennen kuin itse juurihoito aloitetaan. Hammaslääkäri suunnittelee hoidon yhdessä potilaan kanssa, jotta se on sopiva ja toimiva molemmille. Juurihoidon yleinen kesto on muutama, noin 1-3 kertaa, mutta joskus vaiva saadaan hoidettua jo yhdellä kerralla. Yhden kerran kesto on noin 30-90 minuuttia, joten se voi olla pitkä aika potilaalle pitää suuta auki.

Juurihoito vaiheet – mitä siihen kuuluu?

Juurihoidossa on pelkistettynä kolme vaihetta, jolla hampaassa oleva haitallinen tulehdus saadaan poistettua ja estettyä etenemästä liian pitkälle. Juurihoito etenee keskimäärin noudattaen näitä vaiheita:

1. Ensin tehdään poraamalla pääsy hampaan ytimeen, jossa tulehdus on saanut alkunsa
2. Hampaan ydin sekä juuret puhdistetaan haitallisista mikrobeista, jotka ovat aiheuttaneet tulehduksen
3. Lopuksi juuret täytetään täyteaineella ja hampaan päälle asetetaan kruunu

Juurihoidettu hammas pysyy tulehduksettomana ja mahdolliset tulehduspesäkkeet paranevat hyvin nopeasti juurihoidetulla hampaalla. Juurihoito on nykyään entistä nopeampi toimenpide, joten sitä ei kannata jättää tekemättä vain pelon takia, sillä siihen on tehty hyvät ratkaisut potilaan mukavuuden kannalta.

Muista varata aika hammaslääkärille ainakin kerran tai kaksi vuodessa, jotta mahdolliset ongelmat voidaan havaita ajoissa ja korjata, ennen kuin niistä tulee suurempi vaiva. Jos juurihoito ja sen vaiheet mietityttävät, niin kysy lisää hammaslääkäriltäsi rohkeasti.

Ja muista myös, että kotihoito ja hampaiden harjaaminen ovat kaikista tärkeintä.