Juurihoito - sattuuko se?

Juurihoito on hoitomenetelmä, jota käytetään silloin, kun hampaassa on paha tulehdus ja sen eteneminen halutaan estää. Silloin, kun hammas on tulehtunut, se tarkoittaa sitä että hampaan ytimeen on päässyt suusta haitallisia mikrobeja, ja näin aiheuttanut tulehduksen. Tämä tarkoittaa sitä, että tulehdus on potentiaalinen leviämään juuria myöten ikeneen ja pahimmassa tapauksessa leukaluuhun saakka. Tämä halutaan estää juurihoidolla, jossa hampaan ydin puhdistetaan huolellisesti bakteereista.

Juurihoito – sattuuko se?

Juurihoidon kipu ja särky ovat asioita, joita monet miettivät. Juurihoito ja sattuuko sen tekeminen ovat huolenaiheita monille. Prosessi on itsessään kuitenkin hyvin yksinkertainen ja hammaslääkärisi suorittaa alueen puudutuksen.

1. Aluksi hammaslääkärin on porattava pääsy hampaan ytimeen
2. Sen jälkeen hammaslääkäri puhdistaa hampaan sisällön haitallisista mikrobeista
3. Lopuksi hampaan juuret täytetään täyteaineella ja loput paikka-aineella

Juurihoidossa on siis keskimäärin kolme vaihetta, joilla saadaan pysäytettyä tai hoidettua hampaan tulehdus. Juurihoito voi olla monelle pelottava ajatus, ja monet pohtivat että sattuuko juurihoito. Juurihoitoa ei kuitenkaan kannata pelon takia jättää väliin, sillä nykyään juurihoito voidaan tehdä yhä nopeammin ja myös puudutusmenetelmät ovat kehittyneet.

Juurihoidossa käsitellään hampaan ydintä, jossa kulkee runsaasti tuntohermoja. Tämän vuoksi hammas tulee puuduttaa ennen hampaan juurihoitoa, ellei ennalta tiedetä hampaan olevan syystä tai toisesta kuollut (nekroosissa) ja täten jo valmiiksi tunnoton.

Hampaan puudutus tekee hampaan ytimen tavallisesti täysin tunnottomaksi eikä juurihoito silloin aiheuta kipua. Kuitenkin jos hammas on akuutisti tulehtunut ja potilaalla on voimakas hammassärky, tällöin hyvän puudutustehon saavuttaminen on haasteellista. Tällöin hampaan tunnottomaksi tekeminen saattaa vaatia useampia puudutusyrityksiä.

Joskus kaikista yrityksistä huolimatta puudutusteho jää vajaaksi. Tällöin hammas saadaan yleensä lopulta täysin puutumaan poraamalla ensin pääsy hampaan ytimeen ja viemällä puudutetta suoraan hammasytimeen. Tämä puudutustapa on kaikkein luotettavin, mutta puudutteen vieminen aiheuttaa kipua yleensä ohimenevästi kahden sekunnin ajan.

Mikäli juurihoidolla ei ole välitöntä kiirettä, on olemassa myös eri vaihtoehtoja hammaslääkäripelkoisille, kuten sedaatiohoito tai nukutus. Sedaatiohoidossa potilas saa suonensisäistä, rauhoittavaa lääkettä, jonka ansiosta potilas tuntee syvää rentoutumista, mutta on kuitenkin tajuissaan koko operaation ajan. Nukutuksen hoitaa asianmukaisesti anestesiaryhmä, joka varmistaa että nukutus toimii hyvin ja turvallisesti.

Juurihoito kestää keskimäärin 1-3 kertaa, joista yksi kerta on riippuen 30-90 minuuttia. Kun hammaslääkäri havaitsee tulehtuneen hampaan, sille annetaan ensin ensiapu, jonka jälkeen yhdessä potilaan kanssa pohditaan tulevaa hoitosuunnitelmaa juurihoidettavalle hampaalle.

Joissain tapauksissa hoito on ohi jo ensimmäisen kerran jälkeen, joskus se voi vaatia kolmekin kertaa, riippuen hoidettavan hampaan tilasta. Hammaslääkäri kuitenkin kertoo tilanteen potilaalle, jotta yhdessä voivat suunnitella hoidon ja mahdolliset erityistarpeet.