Juurihoito särky

Juurihoito suoritetaan silloin, kun hampaassa on palautumaton tulehdus joko ytimessä tai juuressa. Hampaan tulehtuminen aiheuttaa useimmiten kovaa särkyä ja kipua, josta potilas kyllä huomaa, että jotain on pielessä. Juurihoidolla hoidetaan pois tulehdus, ennen kuin se leviää pahemmin esimerkiksi leukaluuhun saakka. Juurihoito särky mietityttää monia, joten tässä artikkelissa katsomme asiaa lähemmin.

Tulehtuneen hampaan oireet

Tulehtunut hammas oireilee niin, että tunnet esimerkiksi kovaa kipua ja särkyä hampaassa. Oireita ovat esimerkiksi:

• Kova kipu, särky ja paineen tunne
  • Kylmä tai kuuma ruoka tai juoma aiheuttaa jomotusta
  • Oireet pahenevat asennon muutoksista
  • Hampaan kosketusarkuus

Yllä olevat oireet viittaavat siis tulehtuneeseen hampaaseen, joka tulisi näyttää hammaslääkärille. Hammaslääkäri antaa hampaalle ensiavun ja arvioi juurihoidon tarpeen ja muut mahdolliset toimenpiteet. Juurihoito pyritään tekemään tiiviillä aikataululla, jotta hammas saataisiin mahdollisimman nopeasti tavalliseen käyttökuntoon.

Juurihoidolla hoidetaan tai ehkäistään pahasti tulehtunut hammas tai kuollut hammas. Juurihoito saattaa onnistua jo yhdellä kerralla, mutta joskus siihen vaaditaan useampi hoitokerta.

Juurihoito särky – sattuuko juurihoidon aikana tai sen jälkeen?

Hampaan ollessa pahasti tulehtunut, voit tuntea kovaa särkyä ja kipua, joka voi säteillä kasvojen alueilla siten, että kohdetta on vaikea paikantaa. Juurihoidolla hoidetaan kivun lähde, joka on hampaan sisällä tai hampaan juurenkärjessä oleva tulehdus. Juurihoidon aikana käytetään puudutusta, sedaatiohoitoa tai nukutusta potilaan toiveiden mukaan, tai sen mukaan mikä on potilaalle kaikkein optimaalisin vaihtoehto toimenpiteen toimivuuden ja mukavuuden kannalta. Useimmissa tapauksissa toimenpide on täysin kivuton.

Juurihoidon aikana voidaan potilas saada täysin kivuttomaksi erilaisten keinojen avulla. Tavallisesti puudutus riittää takaamaan kivuttoman hoitokäynnin. Sedaatiohoito eli lääkerentoutus on sopiva vaihtoehto lievästä pelosta kärsivälle, jolloin potilas on tajuissaan hoidon aikana, mutta tuntee olonsa rauhallisemmaksi. Nukutus on hyvä vaihtoehto erityisesti silloin, jos halutaan tehdä yhdellä pitkällä istunnolla useita suun toimenpiteitä kuten paikkauksia ja juurihoitoja.

Juurihoito särky toimenpiteen jälkeen

Useimmilla potilailla hampaan kipu helpottaa heti, kun hampaan ydin saadaan avattua ja tulehduksen aiheuttama paine vapautettua. Osalla potilaista hammas saattaa kuitenkin olla pari päivää kipeä hoidosta johtuneen ärsytyksen takia, mutta kipu katoaa itsestään.

Kysy lisää juurihoidosta olemalla yhteydessä hammaslääkäriisi.