Juurihoito särky

Juurihoito suoritetaan silloin, kun hampaassa on paha tulehdus joko ytimessä tai juuressa. Hampaan tulehtuminen aiheuttaa kovaa särkyä ja kipua, josta potilas kyllä huomaa, että jotain on pielessä. Juurihoidolla hoidetaan pois tulehdus, ennen kuin se leviää pahemmin esimerkiksi leukaluuhun saakka. Juurihoito särky mietytyttää monia, joten tässä artikkelissa katsomme asiaa lähemmin.

Tulehtuneen hampaan oireet

Tulehtunut hammas oireilee niin, että tunnet esimerkiksi kovaa kipua ja särkyä hampaassa. Oireita ovat esimerkiksi:

• Kova kipu, särky ja paineen tunne
  • Kipu, särky ja paineen tunne kovenevat saadessasi fyysistä rasitusta
  • Kylmä tai kuuma ruoka tai juoma vihloo hammasta

Yllä olevat oireet viittaavat siis tulehtuneeseen hampaaseen, joka tulisi näyttää hammaslääkärille. Hammaslääkäri antaa hampaalle ensiavun, jonka jälkeen hän arvioi juurihoidon tarpeen ja muut mahdolliset toimenpiteet. Juurihoito pyritään tekemään mahdollisimman tiiviillä aikataululla, jotta hammas saataisiin mahdollisimman nopeasti korjattua.

Juurihoidolla hoidetaan tai ehkäistään pahasti tulehtunut hammas tai kuollut hammas. Juurihoito saattaa onnistua jo yhdellä kerralla, mutta joskus siihen vaaditaan useampi hoitokerta.

Juurihoito särky – sattuuko juurihoidon aikana tai sen jälkeen?

Hampaan ollessa pahasti tulehtunut, voit tuntea kovaa särkyä ja kipua, joka voi säteillä niin pahasti, että kohdetta on vaikea paikantaa. Kuitenkin itse juurihoidolla hoidetaan kivun lähde ja korjataan siellä olevat vauriot. Juurihoidon aikana käytetään puudutusta, sedaatiohoitoa tai nukutusta potilaan toiveiden mukaan, tai sen mukaan mikä on potilaalle kaikkein optimaalisin vaihtoehto toimenpiteen toimivuuden ja mukavuuden kannalta.

Juurihoidon aikana voidaan potilas saada täysin kivuttomaksi erilaisten keinojen avulla. Nukutus on hyvä vaihtoehto silloin, jos potilas kärsii pahasta hammaslääkäripelosta tai muusta vaivasta, jonka takia pitkä hoitokerta olisi vaikea.

Sedaatiohoito, eli lääkerentoutus on sopiva vaihtoehto lievästä pelosta kärsivälle, jolloin potilas on tajuissaan hoidon aikana, mutta ei tunne pelkoa eikä kipua.

Puudutus voi olla myös hyvä vaihtoehto, mutta jos hampaan alue on pahasti tulehtunut, voi olla että puudutus ei riitä poistamaan kaikkea kipua.

Juurihoito särky toimenpiteen jälkeen

Joillain potilailla hampaan kipu voi helpottaa heti, kun ydin saadaan avattua ja tulehduksen aiheuttama paine vapautettua, se on kuitenkin yksilöllistä. Juurihoidon jälkeen hammas saattaa olla pari päivää kipeä hoidosta johtuneen ärsytyksen takia, mutta kipu katoaa itsellään.

Kysy lisää juurihoidosta olemalla yhteydessä hammaslääkäriisi.