Juurihoito kipu

Juurihoito, toiselta nimeltään endodotia, on nimitys hoitomenetelmälle, joka suoritetaan tulehtuneelle hampaalle. Hampaan kuoleminen tai hampaan ytimen tulehtuminen ovat yleisimmät syyt juurihoidon tekemiselle. Juurhoito kipu on monille se asia, joka mietityttää kaikista eniten. Lue lisää juurihoidosta alta.

Milloin juurihoitoa tarvitaan?

Hampaan ytimen tulehtuminen eli pulpiitti johtuu usein karieksen aiheuttamasta reiästä tai muusta hampaaseen sattuneesta syystä tulleeseen vaurioon, jonka kautta ytimeen pääsee mikrobeja, jolloin hammas tulehtuu. Juurihoitoa tarvitaan silloin, kun hampaan ydin on kuollut tai parantumattomasti vaurioitunut. Juurihoidolla ehkäistään tai hoidetaan hampaan infektio.

Juurihoidon vaiheet

Juurihoidon vaiheet ovat hyvin yksinkertaiset ja maineestaan huolimatta se ei ole lainkaan niin paha asia kuin voisi kuvitella. Näin juurihoito tapahtuu:

1. Porataan yhteys tulehtuneen hampaan ytimeen
  2. Hampaan ydin ja juuret puhdistetaan haitallisista mikrobeista
  3. Juuret täytetään lopuksi täyteaineella

Juurihoito kipu

Kipeisiin hammasoperaatioihin, kuten juurihoitoihin, on olemassa erilaisia tapoja poistaa juurihoito kipu. Kipu riippuu myös siitä, kuinka pitkällä tulehdus on ja kuinka operaatio sujuu. On olemassa tapoja poistaa kipu, kuten puudutus, rauhoitus tai nukutus.

Puudutuksen toimivuuteen saattaa vaikuttaa tulehduksen laajuus, että poistaako puudutus kivun pahasti tulehtuneelta alueelta kokonaan.

Yksi keino on myös lääkerentoutus, rauhoitus eli sedaatiohoito. Tässä hoidossa potilaalle annetaan suonensisäisesti rauhoittavaa lääkettä, jolloin potilas on hoidon aikana tajuissaan, mutta ei tunne lainkaan kipua eikä pelkoa. Potilas ei myöskään välttämättä muista hoidon aikaisia asioita lainkaan.

Viimeinen tapa on nukutus, jossa potilas nukutetaan anestesiaryhmän avulla ja potilas on tajuttomana koko hoidon ajan. Tämä sopii hyvin silloin, jos kärsii pahasta hammaslääkäripelosta tai kivusta.

Kivusta huolimatta juurihoito on kuitenkin lähes aina välttämätön toimenpide pahasti tulehtuneelle hampaalle, jotta kyseinen hammas saataisiin pelastettua. Silloin, jos hammas on niin pahasti vaurioitunut, että sitä ei ole mahdollista enää paikata juurihoidon jälkeen, on hampaan poisto paras vaihtoehto. Myös silloin, jos hampaasta ei ole potilaalle hyötyä (viisaudenhammas) tai siinä on paha halkeama, voi poisto olla silloinkin tarpeen.

the other file nettiajanvaraus-widget-cached-preload-files.php file has the rest of stuff needed for the page -->