Juurihoidettu hammas kosketusarka

Silloin, kun hammas pääsee pahasti tulehtumaan, on sille tehtävä juurihoito. Juurihoidossa hampaan ytimessä ja juurissa sijaitseva ikävä tulehdus saadaan pysäytettyä ennen kuin se leviää pitemmälle ja aiheuttaa enemmän tuskaa, sekä pahimmassa tapauksessa kuolee. Hampaan juurihoito on toimenpide, joka sisältää aluksi poraamisen, jotta saadaan selvä näkyvyys hampaan ytimeen.

Tämän jälkeen hampaan ydin sekä juuret puhdistetaan tulehduksen aiheuttaneista haitallisista bakteereista, joiden ei pitäisi muuten päästä steriilille alueelle hampaan sisään. Kyseisen toimenpiteen jälkeen hampaan juuret täytetään täyteaineella sekä hampaan päälle asetetaan kruunu, jonka tehtävä on peittää porattu reikä.

Juurihoidettu hammas voi olla kosketusarka toimenpiteen jälkeen

Juurihoidettu hammas on aina parempi vaihtoehto, kuin hampaan poisto samaisessa tilanteessa, jolloin hammas on tulehtunut pahasti. Juurihoito on toimenpide, joka vie aikaa ja on monimutkainen. Juurihoidetussa hampaassa on ollut kuitenkin paha ja kivulias tulehdus, jonka takia juurihoidettu hammas voi olla arka ja kipeä tovin, mutta se kuuluu asiaan ja katoaa kyllä ajan myötä. Juurihoidon jälkeen ensimmäiseen tuntiin syöminen kannattaa jättää väliin, sillä hammaslääkärin asettama paikka on vielä pehmeä, ja saattaa sen seurauksena irrota.

Juurihoidettu hammas kosketusarka – onko se normaalia?

Juurihoito on hampaalle rasittava operaatio etenkin ikävän tulehduksen jälkeen, joten ei ole mikään ihmekään, että hammas voi olla operaation jälkeen hieman kipeä tai arka. Parantuminen kuitenkin vie oman aikansa ja kipu häviää kyllä ajan kuluessa. Hammaslääkäri varmasti osaa tapauskohtaisesti kertoa, kuinka kauan hampaassa voi esiintyä kipua ja arkuutta juurihoidon jälkeen.

Hampaan juuren tulehduksen ehkäisy

Hampaan tulehtumista voi yrittää ehkäistä omalla henkilökohtaisella suuhygienialla:

• Pese hampaat kahdesti päivässä, aamuin sekä illoin
  • Käytä suuvettä
  • Käytä hammaslankaa ainakin kerran päivässä
  • Syö ksylitolia sisältävää purukumia aina ruokailun jälkeen estääksesi happohyökkäyksen
  • Varaa aika hammastarkastukseen puolen vuoden välein!

Juurihoidettu hammas voi olla kosketusarka jonkin aikaa toimenpiteen jälkeen, mutta se on täysin normaalia. Kysy lisää hammaslääkäriltäsi!