Juurhoito kipu jälkeen päin - kuinka kauan se kestää?

Hampaassa ollessa kariesta, se voi aiheuttaa hampaaseen reiän. Jos hampaassa olevaa reikä ei hoideta riittävän pian, se voi edetä hampaan ytimeen saakka, jolloin se voi aiheuttaa hampaassa tulehduksen. Mikä tahansa muukin hiushalkeama tai muu hampaaseen osunut trauma, joka vaan mahdollistaa mikrobien pääsyn hampaan ytimeen, voi aiheuttaa hampaan sisällä tulehduksen.

Mistä tietää, että juurihoidolle voi olla tarvetta?

Silloin, kun tulehdus on akuutti, on hampaaseen lähes välttämätöntä suorittaa juurihoito, joka estää tulehduksen etenemisen pidemmälle. Oireileva hammas usein kyllä muistuttaa olemassaolostaan, joten sitä on lähes mahdotonta olla huomaamatta. Oireita ovat esimerkiksi:

• Kylmä ja kuuma syötävä ja juotava vihloo tai sattuu
  • Särky, kipu ja paineen tunne hampaassa
  • Särky, kipu tai paineen tunne voimistuu urheillessa

Nämä ovat tyypillisimmät oireet, jotka viittaavat siihen, että kyseessä on hampaan ytimen tulehdus. Tulehdus voi olla levinnyt myös juuriin asti, mutta se on silti hoidettavissa juurihoidolla. Pahimmassa tapauksessa tulehdus voi olla levinnyt leukaluuhun asti tai hammas voi olla mennyt kuolioon.

Juurihoito kipu jälkeen päin

Juurihoito on toimenpide, jolla ehkäistään, pysäytetään ja hoidetaan hampaassa oleva tulehdus. Juurihoidossa potilaalle annetaan runsaasti puudutusta, riippuen hampaan tulehduksen voimakkuudesta ja operaation laajuudesta. Potilaalla on myös mahdollisuus sedaatiohoitoon tai nukutukseen, mikäli hän itse niitä toivoo.

Juurihoidossa hampaan ytimeen luodaan pääsy poraamalla reikä, josta instrumentit mahtuvat sisään. Tämän jälkeen hampaan ydin sekä juuret puhdistetaan tulehduksen aiheuttaneista mikrobeista, jotta tulehdus saadaan pysäytettyä. Tämän jälkeen hampaan juurikanavat täytetään täyteaineella ja ydin paikka-aineella sekä mahdollisesti tilanteesta riippuen, asetetaan hampaan päälle kruunu.

Juurihoidon jälkeen hampaan alueella voi esiintyä kipua, sillä hampaassa on kuitenkin ollut tulehdus. Hampaan ydin ja juuret on kuoletettu, joten kipu katoaa jonkin ajan kuluttua ja hammas pysyy tulehduksettomana.

Muista huolehtia hampaistasi puhdistamalla ne huolellisesti harjaamalla ja hammaslankaa käyttämällä kaksi kertaa päivässä. Varaa myös aika hammaslääkärin tarkastukseen ainakin kahdesti vuodessa.