Infiltraatiopuudutus vasta-aihe

Infiltraatiopuudutus on kivun poistomenetelmä, jota usein käytetään hammashoidossa kipua aiheuttavien toimenpiteiden aikana. Infiltraatiopuudutus on toiselta nimeltään paikallispuudutus ja se kohdistetaan operoitavan alueen pehmytkudoksiin huulen tai posken puolelta. Näin sillä voidaan puuduttaa kaikki yläleuan hampaat. Alaetuhampaita puuduttaessa puudutus voidaan laittaa huulen tai kielen puolelta.

Mikä on infiltraatiopuudutus vasta-aihe?

Vasta-aihe on termi, jota käytetään silloin, kun puhutaan jostain asiasta tai sairaudesta, joka estää kyseisen aineen tai toimenpiteen tekemisen. Vasta-aihe tunnetaan myös nimellä kontraindikaatio.

Yleisiä vasta-aiheita voivat olla jo käytössä olevat muut lääkkeet, jotka eivät sovi kyseisen uuden lääkkeen tai annettavan lääkeaineen kanssa yhteen. Myös perussairaudet, kallonsisäinen paine sekä vastikään tapahtuneet tapaturmat saattavat joissain tilanteissa olla vasta-aiheita eli kontraindikaatioita.

Infiltraatiopuudutus vasta-aihe

Infiltraatiopuuduksen vasta-aiheita ovat usein aiheet, jotka liittyvän kyseisen puudutusaineen ainesosiin. Hammashoitoa suorittava hammaslääkäri ottaa aina huomioon ennen puudutusta, ettei potilaalla ole vasta-aiheita liittyen puudutusaineeseen, jota aiotaan operaatiossa potilaalle käyttää.

Infiltraatiopuudutuksen vasta-aiheet mikäli käytössä on LIDOCAIN injektioneste:

• Adams-Stokesin oireyhtymä
  • Yliherkkyys vaikuttavalle aineelle, muille amidityyppisille puudutteille sekä natriumkloridi, metyyliparahydoksibentsoaatti (E218), propyyliparahydroksibentsoaatti (E216) ja natriumhydroksidi
  • Täydellinen eteis-kammiokatkos, jos potilaalla ei ole tahdistinta

Infiltraatiopuudutuksen vasta-aihe, mikäli käytössä on Xylocain® Dental Adrenalin:

• Yliherkkyys vaikuttavalle aineelle, muille amidityyppisille puudutteille tai liuoksen muille sisältämille aineille kuten natriummetabisulfiitille

Yhteenveto:

Vasta-aiheella tarkoitetaan jotain asiaa, allergiaa, sairautta, jo käytössä olevaa lääkeainetta tai muuta vastaavaa, joka on este kyseisen aineen tai toimenpiteen tekemiselle.

Infiltraatiopuudutus on paikallispuudutus, jossa käytettävät aineet saattavat omata vasta-aiheita tiettyihin potilastyyppeihin. Infiltraatiopuudutus vasta-aihe tai -aiheet tulee aina ottaa huomioon ennen puudutuksen aloittamista. Hammashoidon ammattilaiset ja puudutusta tarvitsevan operaation tekevät hammaslääkärit ottavat vasta-aiheet huomioon, joten voit hyvillä mielin luottaa hammashoitoosi ja tulevaan operaatioon.