Hampaan poisto vai juurihoito?

Kun hammas on todella kipeä ja sen kanssa on vaikea elää, voi kyseessä olla hampaan ytimen tai juuren tulehdus. Tulehdus saa alkunsa siitä, kun hampaan pintaan on muodostunut reikä, halkeama tai muu vaurio, jossa hampaan ytimeen steriilille alueelle pääsee bakteereita, jotka aiheuttavat tulehduksen. Ytimen tulehdus voi levitä juuriin saakka, ja mikäli tulehdusta ei hoideta, se voi levitä aina leukaluuhun saakka.

Tulehdus vaatii lähes aina juurihoidon, jolla tämä kyseinen ongelma voidaan ehkäistä tai hoitaa. Juurihoito voi kuitenkin aiheuttaa päänvaivaa siinä, että onko se liian kallis tai liian tuskallinen operaatio. Hammaslääkäri tekee päätöksen, tehdäänkö juurihoito ja he yhdessä potilaan kanssa laativat hoitosuunnitelman.

Hampaan poisto vai juurihoito?

On olemassa monta tilannetta, jolloin hampaan poisto on parempi kuin juurihoito. Hammas kannattaa ennemmin poistaa esimerkiksi silloin, kun:

• Hammas on potilaalle hyödytön, jolloin sen poistaminen ei haittaa suun purentaa (esimerkiksi viisaudenhammas
  • Jos juuressa on halkeama
  • Jos hammas on niin pahoin vaurioitunut, että sitä on lähes mahdotonta paikata siten, että hammas olisi riittävän kestävä
  • Silloin, jos potilas kieltäytyy juurihoidosta, on hampaan poisto ainoa tapa, jolla pysäyttää hampaassa oleva tulehdus ja sen leviäminen

Potilas voi halutessaan kieltäytyä juurihoidosta, jos hän kokee, että ei halua hänen hampaitaan juurihoidettavan. Silloin hampaan poisto on ainoa vaihtoehto, jolla tulehdus saadaan pois hampaasta ja estettyä sen leviäminen pidemmälle.

Hampaan poistaminen voi usein aiheuttaa ongelmia estetiikassa sekä puheessa, jonka takia on usein tärkeää korvata poistettu hammas implantilla. Hampaan poisto sekä juurihoito ovat lähes samanhintaisia kustannuksissa, joten kumpikaan ei ole sen suhteen toista parempi vaihtoehto. Kannattaa siis pohtia, kumpi yllämainituista vaihtoehdoista on juuri sinulle parempi, mikäli juurihoito on myös mahdollinen, eikä ongelma vaadi välttämätöntä hampaan poistoa.

Hampaan poisto voi joskus olla parempi vaihtoehto kuin juurihoito. Kysy hammaslääkäriltäsi neuvoa, sillä hän voi vastata kaikkiin mieltäsi askarruttaviin kysymyksiin.