Hampaan juurihoito särky

Silloin, kun hammas on pahoin päässyt tulehtumaan, on sen yleisin oire kova ja ikävä särky tulehtuneella alueella. Hampaan ollessa tulehtunut, se tarkoittaa että hampaan steriilille alueelle on päässyt bakteereita, jotka ovat aiheuttaneet hampaan ytimessä ja juurissa tulehduksen.

Tämä aiheutuu siitä, jos hampaan pinnan on päässyt rikkomaan karieksen aiheuttama reikä, tai muu hampaaseen osunut trauma tai hiushalkeama. Tämä mahdollistaa haitallisille mikrobeille pääsyn hampaan sisään, ja sitten tulehduttaa hampaan ytimen ja juuret.

Mitkä ovat tulehtuneen hampaan oireet?

Hammas voi oireilla pahasti merkkinä tulehduksesta. Oireita voivat olla esimerkiksi:

• Särky, kipu ja paineentunne
  • Pahenee etenkin urheillessa
  • Kuuma ja kylmä sattuu

Jos koet näitä oireita, niin kannattaa olla yhteydessä hammaslääkäriin heti ja varata aika tarkastukseen mahdollisimman pian.

Hampaan juurihoito särky – sattuuko juurihoito?

Hampaan ikävän säryn saa helposti pois kiusaasta juurihoidolla. Juurihoito on menetelmä, jossa hammaslääkäri luo pääsyn hampaan ytimeen yleensä poraamalla. Tämän jälkeen hampaan ydin sekä juuret puhdistetaan sisältä haitallisista mikrobeista, jotka ovat tulehduksen hampaaseen aiheuttanutkin.

Seuraavaksi hampaan juuret täytetään täyttöaineella, ja hampaan muu sisus paikka aineella sekä mahdollisesti asetetaan hampaan päälle kruunu, jos hampaan päälle tehty reikä on suuri.

Juurihoito ja särky

Juurihoidon aikana hammaslääkäri käyttää potilaaseen puudutusainetta, jotta operaatio ei satu tai aiheuta epämukavaa tunnetta. Juurihoidon jälkeen hampaassa saattaa muutaman päivän tuntua kipua tai painetta, koska hammas on ollut todennäköisesti aika pitkään tulehtunut ja ärtynyt. Kipu kuitenkin katoaa ajan myötä, eikä sitä pidä säikähtää.

Juurihoidon aikana potilas ei kuitenkaan tunne kovaa kipua ja särkyä, sillä operaation aikana hampaan alueeseen on laitettu paljon puudutustainetta, tai riippuen potilaan toiveesta, myös sedaatiohoito tai nukutus on mahdollinen. Juurihoidon jälkeen elämä kuitenkin tuntuu huomattavasti helpommalta, kun kipeä hammas suussa ei rajoita tekemisiä, eikä ole vaaraa tulehduksen leviämisestä eteenpäin. Juurihoito itsessään on paras vaihtoehto hampaan särystä eroon pääsemiseen.

Voit ehkäistä hampaan tulehdusta itse parhaiten pitämällä huolen hampaiden ja suun puhtaudesta harjaamalla hampaat kahdesti päivässä ja käyttämällä hammaslankaa. Muista varata myös aika hammaslääkäriin säännöllisesti!