Hampaan juurihoito oireet - milloin hammaslääkäriin?

Juurihoito on hammaslääkärin suorittama toimenpide, jossa operoitava hammas puhdistetaan haitallisista mikrobeista poistaakseen hampaassa sijaitseva ikävä tulehdus. Hampaassa oleva tulehdus voi hoitamattomana edetä syvälle juuriin ja sitä kautta ikeneen ja jopa leukaluuhun saakka pahimmassa tapauksessa. Hampaan juurihoito oireet voivatkin olla hyvin selkeät ja potilas takuulla tietää, kun jotain on vialla.

Hampaan juurihoito oireet – koska hammaslääkäriin?

Hampaan tulehdus saa alkunsa siitä, kun karieksen aiheuttama reikä syvenee ytimeen saakka, tai jokin muu hampaaseen kohdistuva trauma tai hiushalkeama mahdollistaa bakteereille pääsyn hampaan steriilille alueelle ytimeen.

Päätöksen juurihoidon suorittamisesta tekee aina hammaslääkäri, joka antaa ensin ensiavun akuuttiin tulehdukseen ja sitten suunnittelee hoidon yhdessä potilaan ja hänen toiveidensa kanssa.

Hammaslääkäri selvittää tilanteen mukaan, mitä juurihoidettava hammas tarvitsee. Joskus hoitokertoja riittää yksi, joskus niitä tarvitaan enemmän, yleensä kolme hoitokertaa on maksimi. Yhden hoitokerran pituus vaihtelee 30 minuutista 90 minuuttiin riippuen tilanteesta ja hammaslääkäristä. Kannattaa kuitenkin hakeutua hammaslääkäriin, jos havaitsee seuraavanlaisia oireita:

• Hampaassa on paineen tunnetta, kipua sekä särkyä
  • Kuuma ja kylmä tekee kipeää hampaaseen
  • Kipu, särky tai paineen tunne pahenee urheiltaessa

Yllämainitut oireet usein viittaavat hampaan ytimen tai juuren tulehdukseen, jolloin se kannattaa käydä tarkistuttamassa hammaslääkärissä siltä varalta, että tulehdus on kuin onkin siellä jo edennyt. Tulehdus tulisi hoitaa ennen kuin hammas menee kuolioon tai se leviää leukaluuhun asti.

Juurihoito itsessään on kivutonta, sillä potilaalle annetaan sen verran puudutusainetta, että hän ei tunne lainkaan kipua. Muita keinoja on sedaatiohoito eli lääkerentoutus sekä nukutus, riippuen potilaan toiveesta.

Juurihoidon jälkeiset oireet ovat kipu operoidussa hampaassa, mutta se häviää ajan mittaan. Kipu johtuu siitä, että hampaassa on ollut paha tulehdus ja sen paraneminen vie aikansa, vaikka hoito hampaalle on jo kuitenkin tehty ja varmistettu, että kaikki on hyvin.