Hammashoito nukutuksessa riskit

Hammashoitopelosta kärsivät usein laittavat pelkonsa hammashoidon edelle, mikä on haitallista suun terveydenhoidon kannalta. Hammashoitoa ei kuitenkaan enää nykyään tarvitse jättää väliin vain pelon takia, sillä sitä varten on suunniteltu useita eri vaihtoehtoja, jotta kokemus on asiakkaalle mukava ja miellyttävä, sekä ehkä jopa poistaa hammashoitopelon mukavan kokemuksen myötä. Hammashoito nukutuksessa riskit ovat hyvin harvinaisia ja tässä artikkelissa kerromme siitä lisää.

Erilaisia hoitomenetelmiä, jotka ovat suunniteltu hammashoitoa pelkääville:

• Esilääkitys
  • Lääkerentoutus eli sedaatiohoito
  • Nukutus

Esilääkityksellä tehtävä hammashoito on tarkoitettu heille, jotka kärsivät lievästä hammashoitopelosta. Esilääkitys on rauhoittava lääke, joka annetaan ennen hammashoidon aloittamista, jolloin asiakas kykenee rentoutumaan riittävästi.

Sedaatiohoito eli lääkerentoutus on menetelmä, jota käytetään silloin jos asiakkaalla on suhteellisen suuri hammashoitopelko. Tällöin asiakas saa kivun poistavaa sekä rauhoittavaa lääkettä suonensisäisesti siten, että hän on kuitenkin tajuissaan, mutta hyvin unelias. Tämä on usein toimiva ratkaisu pelosta kärsiville, sillä he eivät tunne kipua eikä pelkoa hoidon aikana. On tyypillistä, että hoidon jälkeen asiakas ei muista tilanteesta mitään.

Nukutus on suunnattu suuresta hammashoitopelosta kärsiville asiakkaille. Nukutuksessa asiakas nukutetaan hoidon ajaksi, jolloin hän ei joudu kokemaan pelkoa tai kipua liittyen hammashoitoon. Hammashoito nukutuksessa ja sen riskit ovat kuitenkin aina olemassa.

Hammashoito nukutuksessa, riskit

Nukutus eli yleisanestesia on hoito, johon potilas saadaan vaipumaan lääkkeillä, hän ei silloin tunne lainkaan kipua eikä myöskään kykene tiedostamaan nukutuksen aikana tapahtuneita asioita.

Nykyään anestesia on kehittynyt siten, että se on jo paljon turvallisempi. Suurimmat riskit anesteisassa liittyvät pitkäaikaissairauksista kärsiville tai vanhoille ihmisille. Anestesiahoito kuitenkin aiheuttaa pieniä haittavaikutuksia, joita voi olla:

• Pahoinvointi
  • Väsymys
  • Kurkkukipu
  • Huimaus

Hammashoito on nykyään mahdollista eri tavoin kivuttomasti, joista yksi on nukutus. Hammashoito nukutuksessa on nykyään turvallista kehittyneen anestesialääketieteen takia. Jos sinulla on kysymyksiä hammashoito nukutuksessa riskit aiheeseen liittyen, niin voit aina olla yhteydessä hammaslääkäriin ja kysyä mieltäsi painavia kysymyksiä.

Hammashoito nukutuksessa on erinomainen vaihtoehto heille, joilla on kova hammaslääkäripelko. Varaa aika hammaslääkäriin jo tänään ja hoida suusi kuntoon.