Miksi suunhoito on tärkeää

Hyvä suun terveys on tärkeä osa koko kehon terveyttä, nimittäin terve ja hyvinvoiva suu on edellytys hyvälle elämänlaadulle ja kokonaisterveydelle. Jos suusi ei voi hyvin, voit olla suuremmassa riskissä sairastua esimerkiksi valtimokovettumatauteihin sekä sydän- ja verisuonisairauksiin. Tämän lisäksi hampaan ja suun infektiot voivat olla haitaksi muiden terveysongelmien, kuten reuman ja diabeteksen hoidolle.

Miksi suunhoito on tärkeää ja miten ylläpidän tervettä suuta?

Oman suun terveyttä voit ylläpitää parhaiten hyvillä ja terveellisillä elintavoilla, kuten esimerkiksi hyvällä ravinnolla, välttämällä napostelua sekä harjaamalla hampaat kahdesti päivässä.

Hampaan ja suun sairaudet, kuten tulehdussairaudet, ovat hyvin yleisiä, mutta ne ovat usein täysin oireettomia. Näin ne pääsevät etenemään hyvin nopeasti ja huomaamatta. Tämän takia myös säännöllinen hammaslääkärissä käyminen on todella tärkeää.

Hoita suutasi seuraavilla tavoilla:

1. Harja hampaat kahdesti päivässä ja muista käyttää hammaslankaa
2. Vältä napostelua pitkin päivää
3. Vältä sokerisia ruokia ja juomia
4. Käy säännöllisesti hammaslääkärin vastaanotolla

Mitä riskejä on olemassa?

Syy siihen, miksi suunhoito on tärkeää, on se, että hoitamattomana suun tulehdus voi levitä myös muualle kehoon. Tulehdukset leviävät verenkierron ja immunologisten mekanismien välityksellä.

Pahimmassa tilanteessa tulehduksen leviäminen voi aiheuttaa verenmyrkytyksen, nikamatulehduksia, paiseita tai jopa sydämen sisäkalvon tulehduksen. Vakavat tapaukset ovat onneksi melko harvinaisia, mutta riskien välttäminen on ehdottomasti tärkeää.

Suun hyvinvointia ei koskaan tulisi vähätellä, nimittäin suun terveys vaikuttaa ihan koko kehoon. Harjaamalla hampaat kahdesti päivässä ja käyttämällä hammaslankaa voit ylläpitää suun hyvää terveyttä. Muista myös aina varata aika hammaslääkäriin tasaisin väliajoin, jotta hampaat voidaan tarkistaa ja puhdistaa.

the other file nettiajanvaraus-widget-cached-preload-files.php file has the rest of stuff needed for the page -->