Kuinka hoitaa ientulehdus - mitä pitää tietää?

Silloin, kun hampaan pintaan pääsee kertymään bakteeriplakkia, tulee se poistaa mahdollisimman pian ja huolellisesti. Hammaskivi täytyy myös poistaa, jos sitä hampaan pinnalta löytyy. Tämä onnistuu helposti hammaslääkärissä, tai vaihtoehtoisesti hyvällä suuhygienalla estää hammaskiven kehittyminen. Muuten sinua voi alkaa vaivata ientulehdus. Tässä artikkelissa katsomme, kuinka hoitaa ientulehdus kotona.

Mikä on ientulehdus?

Bakteeriplakki ja hammaskivi ovat haitallisia hampaan pinnalle ja myös ikenille. Nämä aiheuttavat helposti ientulehduksen, joka on kiusallinen ja inhottava vaiva. Ientulehdus on bakteerien aiheuttama infektio hampaan ja ikenen reunalla, johon on kertynyt bakteeriplakkia tai hammaskiveä.

Ientulehdus ei kuitenkaan oireile välttämättä erittäin tuskallisesti, eikä se aina haittaa arkielämää, jolloin se jää helposti huomioimatta ja hoitamatta. Ientulehduksen oireita tulee kuitenkin pitää silmällä, siltä varalta, jos niitä ilmaantuu.

Ientulehduksen oireet ovat seuraavat:

• Punoitus ikenessä
  • Turvotus ikenessä
  • Verenvuoto alueelta hampaita harjattaessa
  • Pahanhajuinen hengitys
  • Paha maku suussa

Lisäksi saattaa liittyä pientä kipua alueeseen. Näitä oireita tulee kuitenkin huomioida aina hampaita hoidettaessa, ja jos ientulehdus ilmenee, kannattaa se hoitaa pois niin pian kuin mahdollista. Usein ientulehdus on kuitenkin hoidettavissa kotikonstein, eikä se aina tarvitse hammaslääkäriä. Hyvä suuhygienia on kuitenkin todella tärkeää tässäkin.

Kuinka hoitaa ientulehdus?

Ientulehdus on helppo hoitaa kotikonstein. Yksinkertaisesti hoitona on hyvä suuhygienia, jota tulisi noudattaa päivittäin:

• Harjaa hampaat kahdesti päivässä
  • Jos ien vuotaa verta niitä harjattaessa, harjaa kohtaa parin päivän ajan hieman enemmän, kunnes verenvuoto lakkaa
  • Käytä suuvettä
  • Käytä hammaslankaa
  • Käytä ksylitolivalmisteita aina ruuan jälkeen

Näillä konstein voit ehkäistä ientulehduksen pahenemisen parodontiitiksi, mutta mikäli tulehdus pitkittyy, kannattaa ottaa yhteyttä hammaslääkäriin. Parodontiitti on kiinnityskudossairaus, joka tulee hoitaa niin pian kuin mahdollista, mikäli sellainen havaitaan hampaassa. Kuitenkin hyvän suuhygienian ylläpito on avainsana ientulehdusten välttämiseksi ja suun hyvinvoinnin ylläpitämiseksi yleisesti aina.

Muista varata aika hammaslääkärille kerran tai kaksi vuodessa, jotta pääset tarkastukseen ja mahdolliset ientulehdukset ja ongelmat voidaan havaita ajoissa.