Hampaan juuren tulehdus - Oireet

Hampaan juuren tulehdus oireet sisältävät yleensä hampaassa tuntuvaa kipua ja jomotusta. Oireet saattavat tulla pahemmaksi rasituksessa, kuten urheillessa, syödessä tai kuuman ruoan ja juoman nauttimisen yhteydessä.

Pahimmillaan hampaan särky voi olla hyvin voimakasta ja säteilevää. Kipua voi olla vaikea paikallistaa, ja siihen saattaa liittyä jopa kuumetta tai ikenien turvotusta. Tulehdus saattaa aiheuttaa jopa pahaa makua suussa tai pahanhajuista hengitystä. Jos seuraavat oireet vaivaavat, kannattaa varata heti aika hammaslääkäriin:

• Kipua hampaassa tai ikenessä
  • Kuumetta
  • Ikenien turvotusta
  • Pahanhajuinen hengitys tai paha maku suussa
  • Purenta-arkuutta tai hampaan kipua purressa
  • Kipeä hammas

Jos hampaan ytimen tulehdus ja sen oireet jäävät hoitamatta, tulehdus leviää luuhun, juuren ympärillä oleviin kudoksiin. Kun tulehdus leviää  juuren kärkialueelle, häviää leukaluuta tulehduksen seurauksena, ja ontelo täyttyy bakteereilla ja märällä. Tällöin onteloon syntyy painetta, joka voi olla hyvin kivuliasta. Tulehdus etenee suuntaa, jossa on vähiten vastusta ja puhkaisee leukaluun. Pahimmassa tapauksessa tulehdus voi yltää suun pohjan pehmytkudoksiin, ja aiheuttaa turvotusta nielussa. Tämän seurauksena hengitys voi vaikeutua.

Kuinka hampaan juuren tulehdus oireet hoidetaan?

Tulehtunut hammas hoidetaan eri tavoin riippuen siitä, missä kunnossa hammas on ja miten tärkeä se on purennan kannalta. Jos hammas on huonossa kunnossa tai se on purennan kannalta merkityksetön, tulehdus hoidetaan usein poistamalla hammas.

Jos tulehdus on ei ole vielä päässyt liian pitkälle, hammas ei ole liian paikattu tai hammas on oleellinen purennan kannalta ja muuten hyvässä kunnossa, tehdään hampaalle juurihoito. Hampaan juuren tulehdus oireet eivät parane antibiooteilla, vaan hammas tulee aina hoitaa kuntoon. Kun epäillään tulehdusta, hampaasta otetaan aina röntgenkuva ennen juurihoidon aloittamista. Tämän jälkeen voidaan aloittaa juurihoito.

Milloin juurihoito on tarpeen ja mikä se oikein on?

Juurihoito tarkoittaa juuren ja ytimen puhdistamista mikrobeista, jotka aiheuttavat tulehdusta. Hampaat täytetään puhdistuksen jälkeen tiiviillä täyteaineella.

Monet miettivät, milloin juurihoito on tarpeen. Se tehdään yleensä silloin, kun hampaan ydin on tulehtunut tai tulehdus on päässyt leviämään hampaan juuriin ja ehkä leukaluuhun saakka.

Juurihoito vaiheet

Juurihoito alkaa sillä, että hampaasta otetaan röntgenkuva. Kun tulehdus on todettu ja hoito alkaa, se on suhteellisen yksinkertainen toimenpide:

1. Hampaan juuri puhdistetaan mikrobeista ja huuhdellaan kunnolla.
  2. Hammas täytetään bakteereja tuhoavalla lääkeaineella ja päälle laitetaan väliaikainen paikka.
  3. Parin viikon päästä hammas täytetään kumimaisella täyttöaineella ja päälle laitetaan lopullinen paikka tai kruunu.

Hoidon jälkeen juurihoito kipu kestää yleensä loppupäivän, mutta sitä voi helpottaa ottamalla särkylääkettä. Juurihoito kesto on yleensä yhteensä muutaman käyntikerran riippuen hampaan kunnosta ja paranemisesta. Monet pelkäävät, että juurihoito särky on todella kamalaa, mutta puudutusaineen vaikuttaessa hoito ei satu.

Miksi hammas pitää juurihoitaa?

Hampaan sisällä sijaitsee paljon sidekudosta, hermoja ja verisuonia. Jos bakteereita pääsee ytimeen, se tulehtuu ja sinne muodostuu turvotusta ja painetta.

Vaikka hammas voi toipua satunnaisesta ytimen ärsykkeestä, pidempiaikainen ärsytys voi aiheuttaa hampaan juuren tulehdus oireet. Tällöin hammas saattaa mennä kokonaan tai osittain kuolioon ja hampaasta puuttuu silloin normaali verenkierto.

Hampaan juuren tulehdus oireet ovat yleensä jomottava tunne ja hammaskipu. Hammas voidaan hoitaa muilla keinoin, jos tulehdus ei ole vielä edennyt pitkälle. Tästä syystä on tärkeää, että hammaslääkärissä käydään heti, jos hampaassa alkaa tuntua jomotusta.

Hampaan juuren tulehdus oireet – milloin hammaslääkäriin?

Jos tunnet hampaassa jomottavaa kipua, joka on voimakasta tai säteilee muualle suuhun tai leukaluuhun, on aika soittaa hammaslääkärille. Ei kannata odottaa, että kipu pahenee, sillä mitä nopeammin pääset hoitoon, sen nopeammin kipu häviää.

Muista, että myös kuume, ikenien turvotus tai kipu, pahanhajuinen hengitys tai paha maku suussa saattavat myös olla hampaan juuren tulehdus oireet. Tästä syystä kannattaa aina olla valppaana ja olla heti yhteydessä hammaslääkäriin, jos epäilet, että kärsit hampaan juuren tulehduksesta.